Prečo a ako dlho môže meškať menštruácia?

Existuje mnoho aplikácií pre mobilné telefóny, ktorých cieľom je pomôcť ženám zmapovať ich menštruačný cyklus, ovuláciu, a tým uľahčiť úspešné počatie alebo sa vyhnúť tehotenstvu. Dĺžka menštruačného cyklu sa líši od ženy k žene, ale v priemere sa uvádza menštruácia každých 28 dní. Pravidelné cykly, ktoré sú dlhšie alebo kratšie, v rozmedzí 23- 35 dní, sú normálne. Dĺžka menštruačného cyklu sa vypočíta jednoducho od dňa začiatku poslednej menštruácie do prvého dňa nasledujúcej. Čo však robiť, ak menštruácia mešká? Dozvedieť sa môžete viac v tomto článku.

menštruacia

Fázy menštruačného cyklu

Každý menštruačný cyklus má svoj začiatok a koniec. V rámci menštruačného cyklu existujú presne charakterizované fázy, ktoré by mali byť známe každej žene.

  1. Folikulárna alebo proliferatívna fáza: Táto fáza sa vyskytuje medzi 1-13. dňom cyklu. Počas tohto obdobia sa vytvára veľké množstvo folikulov, z ktorých každý obsahuje vajíčko. Iba jeden z nich sa stihne vyvinúť a bude ovulovaný. Ostatné prítomné folikuly zmiznú. Počas tohto kroku hrubne endometrium (vnútorná vrstva maternice) a pripravuje sa na implantáciu embrya a otehotnenie.
  2. Fáza ovulácie: Nastáva medzi 14-15. dňom, kedy folikul obklopujúci vajíčko praskne, a to vedie k uvoľneniu zrelého vajíčka. Ak sa vajíčko stretne so spermiou a oplodní sa, nastáva stav tehotenstva.
  3. Fáza luteálna alebo sekrečná: V tejto fáze dochádza k produkcii progesterónu, ktorý spôsobuje zmeny v endometriu. Luteálne fáza trvá 12-14dní. Progesterón pripravuje endometrium na prijatie embrya a jeho implantáciu. Avšak, ak nedôjde k oplodneniu vajíčka, endometrium, ktoré bolo pripravené počas tohto štádia sa oddelí a uvoľní z tela, čo vyvolá menštruáciu.

Počas menštruačného cyklu môžu ženy pociťovať rôzne emočné zmeny. Tieto výkyvy nálad vznikajú v dôsledku kolísania hormónov. Väčšina žien trpí tzv. predmenštruačným syndrómom, vrátane náladovosti a bolesti hlavy. Niektoré ženy môžu pociťovať vážnejšie problémy, ako sú depresia, agresivita, nevoľnosť alebo sa im môžu zhoršiť existujúce duševné poruchy.  

Väčšina žien túži po pravidelnom menštruačnom cykle, no i u žien, ktoré dlhé roky majú menštruáciu pravidelnú sa môže stať, že sa im cyklus rozhádže. Treba si uvedomiť, že hormóny sú v každom tele iné a menia sa aj počas rôznych období života. Ak menštruácia mešká alebo naopak prichádza príliš skoro, nemali by ste sa zbytočne obávať ale namiesto toho zvážiť všetky možné dôvody prečo vám mešká menštruácia a zhodnotiť jedlotnilvé problémy, ktoré by ju mohli ovplyvňovať.  Poruchy menštruačného cyklu sú bežné. Ženy môžu trpieť rôznymi problémami počas menštruačného cyklu, ako:

  •   Silná bolesť s kŕčmi sprevádzajúca menštruačné obdobie
  •   Silné krvácanie
  •   Veľmi slabé krvácanie
  •   Vynechanie menštruácie
  •   Dlhotrvajúca alebo krátka menštruácia
  •   Bolestivá menštruácia
  •   Cysty

Menštruačný cyklus ovplyvňujú rôzne pridružené ochorenia, užívanie niektorých liekov a  celkový životný štýl. Každá žena je jedinečná a preto môže reagovať rôzne na okolité udalosti, preto je veľmi dôležité všímať si signály, ktoré nám naše telo vysiela. 

Dôvody prečo môže meškať menštruácia

Aj keď vynechanie menštruácie, v niektorých prípadoch signalizuje tehotenstvo, nie je vždy tomu tak. Môže vám viac dní, ako obvykle meškať menštruácia, no váš tehotenský test bude i napriek tomu negatívny. Za oneskorenie alebo absenciou menštruácie môže byť zodpovedná amenorea (neprítomnosť krvácania) v dôsledku:

  •   nízkej alebo príliš vysokej telesnej hmotnosti
  •   nadmerného stresu
  •   nadmerného cvičenia
  •   užívania antikoncepčných prípravkov
  •   dojčenia
  •   pridružených ochorení, ako napríklad syndróm polycystických ovárií
  •   chronických ochorení
  •   začatia alebo užívania antikoncepcie
  •   problémov so štítnou žľazou
  •   menopauzy
  •   nádorov hypofýzy
  •   mimomaternicového tehotenstva

Medzi dôvody prečo vám môže meškať menštruácia patria:

  •   perimenopauza, obdobie, ktoré sa objavuje pred nástupom menopauzy, zvyčajne okolo 40.-50. roku života ženy
  •   primárna ovariálna insuficiencia je ochorenie, ktoré spôsobuje predčasné zlyhanie vaječníkov
  •   poruchy príjmu potravy, ako napríklad anorexia a bulímia
  •   dysfunkcia štítnej žľazy, kedy sa tvorí príliš veľa alebo príliš málo hormónov štítnej žľazy
  •   nadmerná fyzická záťaž a cvičenie
  •   zvýšené hladiny prolaktínu, hormónu, ktorý je produkovaný hypofýzou na reguláciu tvorby mlieka počas laktácie
  •   nekontrolovaný diabetes mellitus (cukrovka)
  •   Cushingov syndróm, ochorenie charakterizované zvýšenými hladinami kortizolu, ktorý reguluje odpoveď tela na stres
  •   užívanie hormonálnej antikoncepcie vo forme tabliet, implantátov alebo injekcií
  •   lieky, ako napríklad liečivá používané na terapiu epilepsie alebo problémov duševného zdravia
  •   chemoterapia alebo rádioterapia pri rakovinových ochoreniach

Tehotenský test na základe meškania menštruácie je vhodné urobiť 2 dni od meškania menštruácie a výsledok zopakovať po 3 dňoch opäť. V ideálnom prípade počkať a test vykonať jeden týždeň pred očakávaným dátumom začiatku menštruácie, aby váš výsledok bol čo najpresnejší. V minulosti sa odporúčalo vykonať test zo vzorky ranného moču, kedy je koncentrácia hCG- hormónu najvyššia. V súčasnosti máme v lekárni oveľa citlivejšie tehotenské testy, ktoré je možné urobiť kedykoľvek počas celého dňa.

menštruacia

Domáce opatrenia na podporu menštruačného cyklu

Hormonálna antikoncepcia je najbežnejší spôsob regulácie menštruačného cyklu. Táto možnosť nastavenia pravidelnosti menštruácie musí byť indikovaná gynekológom. Spozornieť by mali ženy, ktoré užívajú hormonálne antikoncepčné prípravky a majú poruchy zrážanlivosti krvi, vtedy je vo väčšine prípadov antikoncepcia kontraindikovaná. Ak však chcete ovplyvniť príchod vašej menštruácie môžete vyskúšať aj domáce tipy ako nato. Čo robiť, ak vám menštruácia mešká zahŕňajú tieto prirodzené opatrenia na podporu menštruačného cyklu:

  1. Užívanie vitamínu C môže pomôcť vyvolať menštruáciu. I keď toto tvrdenie nie je zatiaľ oficiálne potvrdené žiadnou klinickou štúdiou, za vyskúšanie to stojí. Vitamín C zohráva dôležitú úlohu v celkovom zdraví pri posilňovaní imunitného systému. Denná dávka vitamínu C sa odporúča 80-100 mg, zvýšiť dávku je možné najmä v období stresu, u starších osôb, tehotných a dojčiacich žien, fajčiarov a v zimnom období. Užívanie nad 2000 mg/deň môže spôsobiť žalúdočné problémy.
  2. Konzumácia bylín, ktoré pôsobia ako emmenagógy, čo v preklade znamená, že dokážu pomôcť vo vyvolaní menštruačného krvácania. Nemali by sa užívať počas potenciálneho tehotenstva, pretože by mohli vyvolať potrat. Medzi tieto byliny, ktoré v lekárni môžeme nájsť najmä vo forme čajov, patrí:
  •   Rumanček
  •   Petržlen
  •   Zázvor
  •   Šafrán
  •   Škorica
  •   Fenikel
  •   Sezam
  •   Palina
  •   Kurkuma
  1. Pohlavný styk je ďalšou možnosťou na vyvolanie menštruácie. Počas pohlavného styku a orgazmu dochádza k zvyšovaniu hladín oxytocínu a endorfínov. Tieto hormóny patria medzi hormóny dobrej nálady, pozitívne môžu znížiť hladiny stresu a vyvolať kontrakciu maternice, a tým stimulovať menštruačné krvácanie.

Kedy navštíviť gynekológa

V prípade, že sú nepravidelnosti v menštruácii príliš trvalé alebo menštruácia príde príliš skoro, sprevádzaná bolesťami, silným krvácaním alebo naopak veľmi slabým, je dôležité o tom informovať gynekológa. 

Treba mať na pamäti, že menštruácia sa považuje za pravidelnú, ak chodí každých 24-38 dní. Častokrát ženy podľahnú panike najmä, ak menštruácia mešká iba  4 dni, 5 dní alebo aj týždeň. Oneskorenie menštruácie sa považuje, ak nepríde za viac ako 7 dní. Po 6 týždňoch môžete svoju neskorú menštruáciu považovať za vynechanú. Ak máte podozrenie na možné tehotenstvo, a mali ste v danom období absencie menštruácie pohlavný styk kontaktuje svojho gynekológa.  Taktiež je potrebné aby ste absolvovali každoročné preventívne gynekologické prehliadky, ktoré vám zabezpečia včasnú diagnostiku prípadného ochorenia. 

V prípade, ak chcete oddialiť menštruáciu alebo si ju chcete naopak privolať z rôznych dôvodov, ako vyhnúť sa menštruácii počas dovolenky, svadby a pod. môžete navštíviť svojho gynekológa, ktorý vám pomocou hormonálnych antikoncepčných liekov alebo antikoncepnčnej injekcie zasiahne do vášho menštruačného cyklu.

Preventívne kroky pre udržanie zdravého menštruačného cyklu

Úprava životného štýlu nezabezpečí akútne vyvolanie menštruácie ale dlhodobo pomáha regulovať menštruačný cyklus. Medzi preventívne opatrenia, ktoré by ste mohli aplikovať do vášho života na podporu zdravého menštruačného cyklu, patria:

  •   Znížiť hladiny stresu. Pokúste sa vyhýbať stresovým situáciám, alebo sa naučte stres zvládať lepšie. Medzi účinné techniky na elimináciu stresu, sú napríklad hlboké dýchanie, meditácie, šport, plánovanie si denných aktivít do denníka, relaxačný kúpeľ, otužovanie, sauna a oddych od pracovného vyťaženia.
  •   Pravidelná fyzická aktivita. Cvičenie vám podporuje vaše zdravie, udržiava čistú myseľ,  zlepší krvný obeh, zabezpečuje hormonálnu rovnováhu a udrží optimálnu váhu. Podváha alebo nadváha môže viesť k nepravidelnostiam menštruačného cyklu.
  •   Diéta, vo forme eliminácie spracovaných jedál a nadmernej konzumácie cukrov, môže zmierniť príznaky predmenštruačného krvácania. Odporúča sa zvýšiť konzumáciu omega- 3 mastných kyselín, magnézia, vápnika, vitamínu C a zinku.

Autor
Mgr. Timea Martinez NoriegaVyštudovala som Farmaceutickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave v roku 2020. Už počas štúdia som začala pracovať v lekárni. Kontakt so zákazníkmi ma motivoval k sústavnému vzdelávaniu, pretože každý pacient by mal odchádzať s jasným vysvetlením a zodpovedanými všetkými otázkami. V roku 2018 som ukončila špecializované školenie pre športové poradenstvo- Poradca vo výžive človeka a vo výžive v športe. V roku 2020 som našľa záľubu vo fyzioterapii a absolvovala kurz Kineziotapingu a skončila kurz Wellness pracovníka so zameraním na masérske služby. Voľný čas rada venujem rodine, cestovaniu, štúdiu, športu a počúvaniu hudby.